Hliníkový nebo ocelový přívěs – jaký materiál je lepší pro prvky přívěsu?
Jako téměř vždy v automobilovém průmyslu mají výrobci přívěsů a přívěsů obecně dva základní materiály: ocel a hliník. Trendem v tomto odvětví je nahrazovat ocelové přívěsy hliníkovými, ale ve většině případů to není možné. Proč?
Ocel je asi 2,9krát „lehčí“ než hliník – 1 cm3 oceli váží v průměru asi 7,85 g a 1 gram hliníku „jen“ 2,7 g. To znamená, že pokud by se dala ocel nahradit hliníkem při zachování stejné struktury, toto by vedlo ke snížení hmotnosti přibližně o 65 %. Protože je však pevnost běžných hliníkových materiálů nižší než pevnost oceli, tyto součásti by předčasně selhaly, pokud by byly vystaveny stejnému zatížení jako jejich ocelové protějšky. To znamená, že prvky přívěsu vyrobené z oceli nelze nahradit prvky vyrobenými z hliníku stejné tloušťky. Hliníkové materiály, které by poskytovaly podobnou pevnost, jsou příliš drahé na výrobu součástí přívěsů a obvykle se velmi obtížně zpracovávají.
Tuhost je klíčové slovo
Li Díly přívěsu jsou vystaveny typickému provoznímu zatížení, hraje klíčovou roli tuhost použitého materiálu. Každý materiál má svou charakteristickou hodnotu představující napětí-deformaci při zatěžování a deformaci materiálu - nazývá se modul pružnosti (Youngův modul pružnosti). U většiny ocelových materiálů je tato hodnota asi třikrát vyšší než u běžných hliníkových slitin. Pokud tedy porovnáme hustotu a tuhost materiálů, uvidíme, že ocel je 2,9krát těžší, ale třikrát tužší než hliník. Není proto snadné posoudit, zda je hliník skutečně lepší než ocel. To vždy záleží na konkrétní zátěži a přesné specifikaci použitých materiálů.
Tuhost je klíčové slovo
Pro mnoho zákazníků to může být přesvědčivý argument pro volbu hliníkových dílů.Upoutávka a jejich části se většinou používají venku a často tam zůstávají dlouhou dobu. Odolnost proti korozi je proto velmi důležitou otázkou, která je zásadní pro dlouhodobé používání přívěsu a jeho částí. Znamená to, že ocelové prvky nejsou vhodné pro venkovní použití? Naopak!
Galvanický povlak zajišťuje odolnost ocelových prvků proti korozi. V případě vysoce kvalitních dílů poskytuje vrstva laku nebo barvy většinou dostatečnou ochranu před vlhkostí a nečistotami zvenčí, která vydrží mnoho let. Dokud nebudou v ochranné vrstvě žádné škrábance nebo praskliny, bude ochrana proti korozi účinná. Dalším řešením by bylo použití nerezové oceli. Není však příliš populární a to nejen kvůli nákladům. S nerezovou ocelí se také poměrně obtížně pracuje, což znamená, že je potřeba velké síly, například aby nerezové kusy dostaly správný tvar. V důsledku toho se cena takového dílu přirozeně zvyšuje – nejen kvůli drahému použití materiálů, ale také kvůli vysokým výrobním nákladům.
Který trailer je tedy lepší?
Na otázku, zda jsou pro použití v přívěsech vhodnější ocelové nebo hliníkové díly, neexistuje jednoznačná odpověď. Vše záleží na účelu přívěsu a jeho možném využití. Pro každodenní použití se bude lépe hodit hliníkový přívěs díky větší nosnosti v rámci stejné GVWR. Ocelový přívěs bude dobře fungovat, když potřebujeme přepravit velmi těžké předměty a přívěs může být vystaven deformaci. Vše záleží na tom, jaká řešení ve svém přívěsu hledáte. Nyní budete vědět, který přívěs Unitrailer si vybrat!